Activitățile cu tinerii în Episcopia Caransebeșului în anul 2020
15 January 2021Partea întâi: campaniile umanitare și de voluntariat – sprijin în valoare de 197.580 lei
2020 – anul marilor provocări și al strategiilor reinventate
2020 a fost, cu siguranță, pentru fiecare dintre noi anul marilor provocări și transformări, menite să ne ajute să traversăm poate cea mai dificilă și plină de incertitudini perioadă din viața noastră. Fie că vorbim de oameni simpli sau vorbim de instituții, anul care a trecut a fost cu adevărat un test al adaptabilității și flexibilității la noile realități impuse de restricțiile generate de pandemia care a afectat întreaga lume.
În acest context, continuarea activităților cu tinerii din Eparhia Caransebeșului, prin adaptarea acestora la noile realități, a fost cu adevărat o provocare pe care, considerăm noi, am trecut-o cu succes. Iar principalul argument în susținerea acestei afirmații a fost modificarea din mers și în mare viteză a strategiei misiunii cu tinerii la nivel eparhial, o strategie care a dat roade vizibile în ultimii ani și pe care am reușit să o adaptăm noilor realități sociale. Anticipând cu succes evoluția lucrurilor și fiind permanent conectat la realitățile cotidiene, Departamentul de Tineret al Episcopiei Caransebeșului, bazându-se pe experiența și devotamentul voluntarilor de la ATOR Banatul de Munte, precum și pe mobilizarea responsabililor rețelei de centre de tineret din parohii, a reușit să implementeze programe inovative, în pas cu vremurile și cu nevoile copiilor și ale familiilor lor.
Astfel, prin intermediul tinerilor de la ATOR Banatul de Munte și al preoților, profesorilor și voluntarilor din cele 16 centre de tineret existente la nivelul eparhiei, strategia activităților derulate anul trecut a suferit importante modificări prin adaptarea la noul context social, prin organizarea ad-hoc a unor proiecte și acțiuni inovative și, forțați de împrejurări, renunțarea la altele, care nu au mai putut fi organizate din pricina restricțiilor.
O primă direcție foarte importantă a fost aceea a organizării și dezvoltării unor campanii umanitare și de voluntariat, menite să vină în sprijinul celor afectați de pandemie, atât prin oferirea de sprijin material, dar și de suport moral.
O altă componentă importantă a strategiei din anul 2020 a fost mutarea în online a unor activități cu caracter educativ, cultural-artistic și chiar catehetic. Astfel, au apărut atelierele, conferințele, concursurile și reprezentațiile artistice online – o provocare majoră, pe care grație tinerilor noștri, am depășit-o cu succes.
Nu în ultimul rând, s-a încercat și reușit păstrarea unor activități organizate în sistemul clasic, față în față, cu respectarea tuturor restricțiiloe sociale și sanitare impuse de contextul pandemic. Și în acest caz, cu mult curaj, determinare și multă înțelepciune s-a reușit organizarea chiar și a a unor activități de tipul taberelor sau a reuniunilor cu număr limitat de participanți.
Campaniile umanitare și de voluntariat – sprijin în valoare de 197.580 lei
În ultimii ani, campaniile umanitare, organizate pe bază de voluntariat, au fost o preocupare constantă pentru Biserică, în general, și pentru Departamentul de Tineret al Episcopiei Caransebeșului, în special. Rezultatele înregistrate, atât ca număr de beneficiari sprijiniți, cât și ca valoare a ajutoarelor oferite, au crescut constant, odată cu creșterea numărului de voluntari, dar și de organizații partenere și oameni de bine care s-au alăturat.
Organizarea campaniilor umanitare au avut, pe lângă componenta materială, și o componentă în plan afectiv, sufletesc, la nivel spiritual, pentru că beneficiarii au primit, în multe cazuri, mângâiere și întărire sufletească, alături de binecuvântarea și rugăciunile preoților.
Rolul tinerilor voluntari a fost esențial pentru că ei, pe lângă faptul că au fost implicați în strângerea de fonduri, achiziția de bunuri, identificarea beneficiarilor, repartizarea și distribuirea ajutoarelor – o muncă laborioasă, care necesită multă dăruire! – au fost, la rândul lor, beneficiari ai acestor campanii pentru că au învățat și înțeles lecția bunătății, empatitei și a iubirii aproapelui pe care Biserica o predă de mii de ani tuturor oamenilor.
Anul 2020 a fost, din punct de vedere al campaniilor umanitare, cel mai bun an, dacă este să privim la cifrele înregistrate, dar și la deschiderea pe care, societatea în ansamblul ei, a manifestat-o față de aceste inițiative comunitare inițiate de tinerii noștri.
197.580 lei este valoarea totală a ajutoarelor acordate în acest an în cadrul celor două campanii mari: „Mâinile Bucuriei” și „Ghetuțele lui Moș Nicolae”.
„Mâinile Bucuriei”, campanie umanitară derulată la Reșița de către ATOR Banatul de Munte, alături de mai mulți parteneri locali și județeni, prin intermediul Centrului de Tineret Moniom, a fost de deprte cel mai mare proiect caritabil și de voluntariat al anului. Pornită din nevoia de a sprijni persoanele vârstnice blocate în case din pricina restricțiilor, odată cu instalarea stării de urgență (martie 2020), campania s-a dezvoltat rapid și a devenit în scurt timp un serviciu social comunitar, tinerii voluntari sprijinind cu hrană caldă, pachete cu alimente de bază și alte produse alimentare, vârstnicii și familiile numeroase din municipiul Reșița până la finele anului 2020. Resursele financiare necesare au provenit, în mare parte din donații ale persoanelor fizice, fie în bani, fie în produse, precum și din transformarea pomenilor în meniuri de hrană caldă pentru cei aflați în nevoi. La acestea se adaugă o finanțare în valoare de 5.000 euro, obținută cu ajutorul Fundației Comunitare a Banatului Montan. Merită amintiți și partenerii constanți ai campaniei: Liga Studenților din cadrul Centrului Universitar ”Babeș-Bolyai” Reșița, Pizzeria Florio Reșița, Guerilla Motors, Inspectoratul de Jandarmi Caraș-Severin, Direcția de Asistență Socială Reșița, Fundația Autonom Reșița și mulți, mulți oameni de bine care au rămas anonimi.
Rezultatele campaniei „Mâinile Bucuriei” la finele anului 2020 sunt, de asemenea, edificatoare:
– 3.870 de prânzuri calde oferite beneficiarilor, în valoare de 45.330 lei
– pachete cu alimente și produse alimentare în valoare de 24.302 lei
– medicamente, echipamente medicale și facturi achitate, în valoare de 6.071 lei
– 200 de beneficiari (persoane vârstnice și familii cu mulți copii)
– 70 de voluntari implicați, peste 150 de zile și câteva mii de ore de voluntariat
– valoarea totală a campaniei: 75.703 lei
Cea de-a doua mare campanie a anului 2020, „Ghetuțele lui Moș Nicolae” a fost o campanie dedicată copiilor din satele și orașele eparhiei, desfășurată în perioada 14 noiembrie – 14 decembrie 2020 și ajunsă la cea de-a treia ediție. Campania a fost organizată atât la nivelul rețelei de centre de tineret și ATOR Banatul de Munte, cât și la nivelul parohiilor din eparhie. În cadrul acesteia, au fost oferite copiilor proveniți din familii nevoiașe ghetuțe noi, îmbrăcăminte nouă, dulciuri, tablete și rechizite pentru școală, precum și pachete cu alimente.
Rezultatele campaniei sunt, de asemenea, edificatoare:
– 954 de perechi de ghete noi oferite (455 de voluntarii din centre și ATOR și 499 la nivelul parohiilor);
– au fost distribuite 11 tablete și 89 de pachete cu rechizite pentru școală;
– valoarea totală a campaniei a fost de 121.877 lei, din care 67.075 lei strânși la nivelul centrelor de tineret și al ATOR Banatul de Munte și 54.802 lei la nivelul parohiilor;
– în total, 1.097 de copii au beneficiat de sprijin în cadrul campaniei (ghete noi, îmbrăcăminte de iarnă, tablete, rechizite, dulciuri și pachete cu alimente).
La acestea s-a adăugat o altă inițiativă binevenită, organizată la Reșița de voluntarii ATOR Banatul de Munte, și anume o campanie de donare de sânge, în perioada 25-26 noiembrie 2020, în cadrul căreia tinerii au donat sânge și au îndemant și pe ceilalți să doneze sânge, având în vedere nevoia stringentă din această perioadă,
Aproape 200.000 lei valoarea ajutoarelor oferite, peste 1.300 de beneficiari sprijiniți constant (copii, vârstnici, bolnavi, familii aflate în dificultate), peste 200 de voluntari implicați (majoritatea tineri), sute de zile și mii de ore de voluntariat, sunt dimensiunile în cifre ale dăruirii pe care tinerii Bisericii le-au oferit semenilor lor în acest an cu totul special. Adevărata valoare a acestor campanii, însă, constă în schimbarea unor mentalități și formarea unor deprinderi de a lucra binele, în sensul celor revelate în Sfânta Scriptură, realități care ne dau încredere și speranță pentru anii care vor urma.